Nederland Leest: Cadeau van de Bibliotheek

Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt. In november leest heel Nederland daarom één boek: Het zwijgen van Maria van Judith Koelemeijer. Elke familie heeft zijn verhalen. In Het zwijgen van Maria Zachea vertellen twaalf broers en zussen het ware verhaal van hun familie. Deze literaire non-fictie van Judith Koelemeijer krijg je in november cadeau van de bibliotheek. Bibliotheekleden krijgen deze op vertoon van hun bibliotheekpas bij Centre Céramique en Bibliotheek Malpertuis (zolang de voorraad strekt).

Het zwijgen van Maria Zachea

De oude moeder heeft een hersenbloeding gehad en hult zich sindsdien in een mysterieus stilzwijgen. Ze wordt verzorgd door haar twaalf kinderen. Wat weten die kinderen van hun moeder? Wat weten ze eigenlijk van elkaar? Hoe kijken ze terug op hun gezamenlijke jeugd in de jaren vijftig en zestig? Met hun familiegeschiedenis ontvouwt zich de geschiedenis van Nederland in de twintigste eeuw.

Judith Koelemeijer

Judith Koelemeijer (1967) debuteerde in 2001 met Het zwijgen van Maria Zachea, waarmee zij de NS Publieksprijs won en waarvan meer dan 300.000 exemplaren werden verkocht. Ook haar volgende boeken, Anna Boom en het autobiografische Hemelvaart, werden bestsellers. Sinds een aantal jaren werkt zij aan de biografie van Etty Hillesum. Judith Koelemeijer woont in Amsterdam met haar man en twee kinderen.

Judith Koelemeijer in onze collectie