Maand van de poezie en gedichtendag

Theater is dit jaar het thema van de Maand van de Poëzie en van de Poëzieweek (25 t/m 31 jan), met daarbij het motto ‘Uitstromend, in het pluche van de zaal’.

De Vlaamse dichter Peter Verhelst, de schrijver van het Poëziegeschenk 2018, verwoordt het als volgt: ‘Theater speelt zich niet alleen af in de schouwburg, maar ook op pleinen, op straat, in de slaapkamer. Overal waar de ene mens de andere tegen het lijf loopt en dat ene lichaam op het andere lichaam reageert en er dus communicatie ontstaat, mogelijkheden, misverstanden, een dans, geluk en verdriet’. Kortom, ons onderlinge leven staat centraal in deze poëtische theatrale maand!
Op donderdag 25 januari wordt in Nederland en Vlaanderen voor de 19e keer de Gedichtendag gehouden, dit is tevens de start van de 6e Poëzieweek. Deze dag/week is uitgegroeid tot een waar poëziefeest met honderden poëzie-activiteiten die worden ontplooid door boekhandels, bibliotheken en andere literaire organisaties.
Samen met Maastricht Boekenstad en de stichting PEM organiseert Centre Céramique vijf activiteiten in het kader van de maand van de poëzie.

Voor meer info, zie agenda 2 januari Poëzieparcours, 14 januari Open podium, 21 januari workshops poëzie, workshops poëzie jeugd 25 januari Poëziewandeling en 28 januari Poëzie aan de Maas met o.a. Ester Naomi Perquin.