ZES VOORLEESKAMPIOENEN IN MAASTRICHT!

Veel voorleeskwaliteit was er tijdens de Kwart finale van De Nationale Voorleeswedstrijd in Centre Céramique. Op woensdag 4 februari organiseerde Centre Céramique de Kwart Finale van de Nationale Voorleeswedstrijd.
12 Schoolkampioenen, uit de groepen 7 en 8, van verschillende basisscholen uit Maastricht en omgeving streden tegen elkaar.

De kandidaten werden bijgestaan door hun supporters die met spandoeken en een yell de voorlezers aanmoedigden. De jury, bestaande uit: Ed Silanoe (juryvoorzitter en leerkracht), Ton Ramakers (voorlezer en verhalenverteller, had de moeilijke taak om de schoolkampioenen te beoordelen. De jury gaf aan dat het niveau van het voorlezen van een zeer hoog niveau was. Het juryberaad nam daardoor veel tijd in beslag wat de spanning onder de deelnemers en het publiek verder opvoerde.

De Nationale Voorleeswedstrijd bestaat al 22 jaar!
De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de bibliotheken. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt financieel mogelijk gemaakt door Stichting Lezen. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd een breed publiek laten zien dat voorlezen niet alleen belangrijk is, maar vooral ook erg leuk. De wedstrijd is een van de voorbeelden van succesvolle campagnes die sinds het begin van de jaren negentig meer aandacht vestigen op het belang van voorlezen.

De winnaars van deze Kwart Finale gaan door naar de Halve Finale (regio-ronde) die dit jaar ook zal plaatsvinden in Centre Céramique Maastricht, op 11 maart 2015. De Provinciale Finale vindt plaats in het TheaterHotel De Oranjerie in Roermond op 13 april. De Provinciale winnaar mag Limburg vertegenwoordigen tijdens de Finale van de Nationale Voorleeswedstrijd op 27 mei in Utrecht.