Aanvragen bij een andere bibliotheek

Onze collectie is uiteraard niet uitputtend. Daarom bieden wij onze klanten ook de mogelijkheid om materialen aan te vragen bij andere bibliotheken. Op deze manier komt de totale collectie van alle Nederlandse bibliotheken beschikbaar voor leden van de Stadsbibliotheek Maastricht.
Vanaf 1 januari 2016 kunt u ook zelf ter plaatse lenen bij vrijwel alle openbare bibliotheken in Nederland, het zogenoemde landelijk lenen. Dit staat los van aanvragen. Klik hier voor informatie over landelijk lenen.

Via de service Landelijk Aanvragen kunt u eenvoudig zoeken en aanvragen bij andere bibliotheken.

Met de service Landelijk Aanvragen heeft u als pashouder van Centre Céramique toegang tot 35 miljoen boeken, cd’s, dvd's, films, games, luisterboeken en bladmuziek: 24 uur per dag, zeven dagen per week en vanaf iedere internetlocatie.

Zo werkt online Aanvragen:

• Ga naar onze catalogus.
  • Voer uw zoekterm in (u krijgt nu een overzicht van treffers). Standaard wordt onze eigen collectie eerst getoond (In uw bibliotheek).
  • Linksboven kunt u ook kiezen voor 'In de provincie', 'In heel Nederland' of 'Muziektitels in Nederland'.
  • Klik op de titel van uw keuze.
  • Titels uit 'In de provincie' kunt u aanvragen d.m.v. de knop 'Reserveren'.
  • Voor titels uit 'In heel Nederland' of 'Muziektitels in Nederland' klik op  om een gevonden item aan te vragen.
  • Log in met het barcodenummer (14 cijfers) dat op uw bibliotheekpas staat.
  • Tik uw wachtwoord in.
  • Geef aan bij welke vestiging van Centre Céramique u het werk wilt afhalen klik op ‘bevestig’.
  • Heeft Centre Céramique het item in collectie, dan krijgt u een mailtje zodra het voor u beschikbaar is.
  • Is het boek alleen bij een andere bibliotheek te krijgen, dan neemt de afdeling Aanvragen uw verzoek in behandeling.
  • Het Aanvraag-systeem houdt u vervolgens per e-mail op de hoogte van de status van uw aanvraag.

Wat zijn de kosten en uitleentermijn?
Kosten en uitleentermijn zijn afhankelijk van uw abonnement. Bekijk de tarieven en abonnementen.

Uitleen
De uitleen gaat via de ledenservice in Centre Céramique. Bij ieder boek etc. zit een aparte bon, die u goed dient te bewaren en altijd met het betreffende materiaal moet inleveren. Op deze bon staat namelijk het exemplaarnummer, dat nodig is voor alle transacties.

Inleveren
De aanvraag-materialen graag met de bon inleveren bij de balie ledenservice, niet in de boekenbus deponeren.

Verlengen
Aangezien veel bibliotheken hun materialen ook weer graag snel terug hebben, is verlengen NIET mogelijk tenzij de leverende bibliotheek hier toestemming voor geeft. Wilt u een boek van een andere bibliotheek verlengen neem dan contact op met de afdeling IBL via ibl@maastricht.nl. De afdeling IBL zal voor u bij de leverende bibliotheek informeren of verlengen mogelijk is.

Niet afgehaalde werken
Bij het niet afhalen van aangevraagde werken worden wel de kosten in rekening gebracht.

Niet gevonden?
Via de service Landelijk Aanvragen kunt u alleen titels bij andere bibliotheken aanvragen die op dat moment voor uitleen beschikbaar zijn; u kunt deze titels dus niet reserveren. Het kan gebeuren dat u bericht krijgt dat de gevraagde titel niet beschikbaar is. U kunt dan uw aanvraag op een later tijdstip herhalen.

Kunt u helemaal niet vinden wat u zoekt of kunt u geen aanvraag plaatsen, kom dan naar Centre Céramique. Onze medewerkers helpen u graag verder. Zodra een aangevraagd materiaal bij ons binnen is ontvangt u bericht.

Vragen?
Voor meer informatie kunt u per mail contact opnemen.

Catalogus Maastricht

Mijn menu - klik hier voor uitleg -

Regel je bibliotheekzaken mobiel

Met 'Bibliotheek Wise app' hebben leden van Centre Céramique altijd en overal toegang tot hun bibliotheek.

Downloaden en meer informatie

Lenen bij een andere bibliotheek

Onze collectie is uiteraard niet uitputtend. Daarom bieden wij onze leden onderstaande mogelijkheden aan om materialen zelf aan te vragen bij andere bibliotheken of via de dienst Landelijk lenen zelf media te gaan lenen bij andere openbare bibliotheken. Wij raden je aan om altijd eerst te zoeken in onze eigen catalogus.

• Aanvragen bij een andere openbare bibliotheek
    Via de online service Aanvragen kun je eenvoudig zoeken en aanvragen bij andere openbare bibliotheken. Met de service Landelijk Aanvragen heb je als pashouder van Centre Céramique toegang tot 35 miljoen boeken, cd’s, dvd's, films, games, luisterboeken en bladmuziek: 24 uur per dag, zeven dagen per week en vanaf iedere internetlocatie. Je hoeft dus niet meer naar de bibliotheek te komen om materialen te bestellen maar het mag natuurlijk wel.

• Aanvragen bij wetenschappelijke bibliotheken
    Via WorldCat Discovery kun je wetenschappelijke boeken lenen die Centre Céramique niet heeft. Je vindt hier boeken van universiteitbibliotheken, musea en onderzoeksinstellingen van over de hele wereld. Alle boeken die in Nederland beschikbaar zijn, kun je lenen. Let op! Zoek altijd eerst in onze eigen catalogus of een titel in ons bezit is of aanwezig is bij een openbare bibliotheek in Nederland.

• Tijdschriftartikelen aanvragen
    Je kunt bij de Koninklijke Bibliotheek scans van tijdschriftartikelen aanvragen.

• Landelijk Lenen
    Je bibliotheekpas is geldig in een groot deel van Nederland.

Op bovenstaande manieren komt de totale collectie van alle Nederlandse bibliotheken beschikbaar voor leden van Centre Céramique.